راضیه چراغی کازرونی؛ محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت
دوره 24، شماره 94 ، تیر 1402، ، صفحه 57-74
چکیده
تربیت شهروندی که برگرفته از ارزشها و ایدئولوژی جامعه باشد از ارکان مهم هویت ملی است که پرداختن به آن با توجه به نقشی که درشکلگیری احساس تعلق افراد دارد، حائز اهمیت است و این امر بهویژه در سالهای ...
بیشتر
تربیت شهروندی که برگرفته از ارزشها و ایدئولوژی جامعه باشد از ارکان مهم هویت ملی است که پرداختن به آن با توجه به نقشی که درشکلگیری احساس تعلق افراد دارد، حائز اهمیت است و این امر بهویژه در سالهای اولیه زندگی افراد که مبنای شکلگیری شخصیت آنهاست، بیشتر قابلتأمل است. در این راستا، آموزشوپرورش بهعنوان نظام اصلی تعلیم و تربیت در جامعه، نقش مهمی در تربیت دانشآموزان دارد و نیاز است که در برنامه درسی خود، به بررسی چگونگی تربیت شهروندی دانشآموزان بپردازد؛ ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی تربیت شهروندی (شناسایی اهداف، مؤلفهها و روشهای آموزش) در حوزهی ارتباطات اجتماعی به دانشآموزان دوره ابتدایی بود. پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوا به شیوه شبکه مضامین انجام گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش معلمان مقطع ابتدایی دوره دوم بودند که با استفاده از رویکرد هدفمند، به روش صاحبنظران کلیدی و استفاده از روش معیار اشباع نظری انتخاب شدند (16 نفر). برای گردآوری دادههای موردنیاز از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. در پاسخگویی به سؤال اول پژوهش مبنیبر چیستی اهداف تربیت شهروندی در ارتباطات اجتماعی، یافتههای حاصل از سه مضمون فراگیر با عناوین مهارتهای حیطهی سر، قلب و سلامت و هفت مؤلفه سازماندهنده (خودآگاهی، مهارت ارتباطی، همدلی، مهارتهای بینفردی و...) و 41 مضمون پایه (هویت فردی، هویت جمعی، تعهد و...) خلاصه گردید. نتایج پرسش دوم درخصوص شناسایی مؤلفههای بسته تربیت شهروندی در حوزه ارتباطات اجتماعی سه مضمون فراگیر شامل دانش، مهارت و نگرش و چهار مضمون سازماندهنده (شناختی، عاطفی، نگرشی- انگیزشی و مهارتی)، پانزده مضمون پایه (تشویق، تنبیه، وطندوستی، خداشناسی و...) خلاصه گردید. نتایج پرسش سوم درخصوص روشهای آموزش تربیت شهروندی شامل دو مضمون فراگیر ازجمله آموزش فعال و آموزش غیرفعال و پنج مضمون سازماندهنده (تعاملی، مسئلهمحور، مستقیم، غیرمستقیم، انفرادی) و 25 مضمون پایه (بازی، سخنرانی، نمایش و...) بود. درنهایت، یافتههای پژوهش حاضر توجه به اهداف مشخص فردی و اجتماعی، توجه به دانش، مهارت و نگرش و بهکارگیری و روشهای آموزش فعال و غیرفعال را در تربیت شهروندی تأیید کرد.